הסיבות לליקוי סגר

כיום, שכיחות ליקויי הסגר היא גבוהה. הסיבות יכולות להיות תורשתיות או תוצאה של השפעה סביבתית (כללית או מקומית). בד"כ השן הקבועה בוקעת למקום של שן החלב שנשרה וכך נשמר סגר תקין.

1. סיבות תורשתיות לליקוי סגר: מצב שבו לאדם יש חוסר התאמה בין גודל השיניים לגודל הלסת. למשל, אם השיניים רחבות מידי ביחס לגודל הלסת תתקבל צפיפות (לדוגמא: ילד שיש לו שיניים רחבות בדומה לאביו אך מבנה לסת צר בדומה לאימו). במקרים קלים השיניים בוקעות ומסתדרות בחפיפה זו על זו ובמקרי צפיפות קשה יותר יש שיניים שלא מצליחות לבקוע כי אין להן מקום בלסת.

יתכן מצב הפוך, שיניים קטנות ביחס למבנה הלסת ואז נקבל מרווחים בין השיניים.

יתכן מצב הפוך, שיניים קטנות ביחס למבנה הלסת ואז נקבל מרווחים בין השיניים.

גם גורמים תורשתיים מקומיים יכולים להיות מקור לליקוי סגר. באחוז מסויים מהאוכלוסיה יש חוסר של שן קבועה אחת או יותר (בד"כ כל שיני החלב קיימות אך השן הקבועה שאמורה להחליף את שן החלב חסרה). חוסר שן קבועה יגרום לליקוי סגר.

כליאה של שן, כלומר מצב בו השן לא בוקעת לחלל הפה, היא מצב שיש לו רקע תורשתי. כלומר, אם לאחד ההורים הייתה שן כלואה הסיכוי שלילד תהיה שן כלואה הוא גדול יותר. הגורמים הנפוצים לשיניים כלואות הם כיוון בקיעה לקוי או צפיפות קשה שלא מאפשרת בקיעה.

בתמונות: שתי שיני חלב (הניבים – מסומנים בכוכבית) שלא נשרו, השיניים הקבועות לא בקעו עקב כיוון בקיעה לקוי של הניבים הקבועים (ראה צילום רנטגן).

2. גורמים סביבתיים לליקוי סגר:

גורם סביבתי מקומי נפוץ לליקוי סגר הוא קיום הרגל המשפיע על עמדת השיניים. ילד שמוצץ אצבע מפעיל כח שדוחף את השיניים הקדמיות העליונות קדימה וכך גורם להבלטת שיניים. גורמים אחרים יכולים להיות: מציצת מוצץ שעלולה לגרום לסגר קדמי פתוח, חבלה לאזור הלסתות עלולה לגרום לליקוי סגר וכו'

השפעה סביבתית כללית יכולה להיות מצב של חסימה בנשימת אף וכתוצאה נשימת פה. כאשר הפה פתוח כל הזמן כדי לאפשר נשימה מבנה קשתות השיניים מתאים את עצמו למצב הפה. לילדים נושמי פה יש תבנית פנים אופיינית: הפנים מאורכות ויש נטיה לסגר קדמי פתוח.

דוגמא אחרת להשפעה סביבתית כללית יכולה להיות התפתחות שיניים לקויה אצל אנשים עם חסר תזונתי קשה.