טיפול אורתודנטי למבוגרים

בעשורים האחרונים יותר ויותר מבוגרים פונים ליישור שיניים כדי לשפר את מראה הפנים, זהו כבר לא טיפול שמתאים לצעירים בלבד: הטיפול משפר את מראה החיוך בכל גיל ותורם להופעה ולביטחון העצמי. כיום, יש מכשור אורתודונטי המבוסס על סמכים שקופים (חרסינה) או מכשור שאינו נראה כלפי חוץ בכלל ומאפשר גם למבוגרים שנמנעו עד כה ליישר את השיניים להתחיל בטיפול. ההערכה היא ש- 30% מהמטופלים האורתודונטים הם מבוגרים.
השיניים במבוגרים "זזות" בקצב דומה לזה שבילדים. בתחילת הטיפול תנועת השיניים מעט איטית יותר אך תוך זמן קצר יחסית מהירות התנועה עולה לדומה למהירות תנועת השיניים בילדים.
טיפול במבוגרים מורכב יותר מבילדים ונוער ובד"כ מצריך שיתוף פעולה בין רופא השיניים, רופא החניכיים (פריודונט) והאורתודונט. מבוגר אשר מעוניין להתחיל בטיפול אורתודונטי מופנה בד"כ לייעוץ וחוות דעת של רופא חניכיים לפני תחילת הטיפול. ללא מצב תקין של החניכיים בזמן הטיפול לא ניתן לקבל תנועת שיניים מיטבית ללא פגיעה במנגנון האחיזה של השיניים.
אם יש צורך בשינוי בפרופורציות הפנים אצל מתרפא מבוגר, כלומר שינוי במיקום הלסתות ולא רק תנועת שיניים, ניתן לשקול שילוב של כירורגיית לסתות בטיפול האורתודונטי = (אורתוגנטיה).

במבוגרים יש דגש רב יותר על שימוש במכשור אסתטי במהלך הטיפול.
מכשור אורתודונטי אסתטי בשל העליה במודעות לטיפולים אורתודונטים למבוגרים פותחו אלטרנטיבות טיפוליות אסתטיות לסמכים האורתודונטיים המסורתיים המתכתיים ("ברזלים"). הטיפולים המוצעים, סמכים שקופים סמכים אסתטיים יותר העשויים חומר שקוף. קיימים סמכים שקופים מחומרים פלסטיים או חרסינה. עלות הטיפול יקרה מעט יותר מהטיפול בסמכים מתכתיים רגילים.

סמכי חרסינה בלסת העליונה בהשוואה לסמכי המתכת

דוגמא לסמכי חרסינה בלסת העליונה בהשוואה לסמכי המתכת